Twee fietsdagen

14 juni 2015 - Hamm, Duitsland

Zaterdag 13 juni Na een onrustige nacht waren we alweer op tijd wakker. De buren vonden het nodig om een feestje te bouwen tot diep in de nacht, met veel drank en lawaai.Excuses van hun kant kwamen er niet en zonder hun nog een blik waardig te gunnen hebben we onze tent weer ingepakt voor een nieuwe etappe. Deze dag is de finish gepland in Haltern am See. Het routeboekje stuurt ons weer over mooie fietspaden, eerst langs de Rijn en daarna langs de Lippe, richting Hunxe. Vanaf hier via Dorsten naar onze eindbestemming Haltern am See. Aangekomen in deze plaats blijkt dat er dit weekend een schuttersfeest is georganiseerd. In het centrum bezoeken we ieders apart even de kerk. Marja komt terug uit de kerk en zegt dat ze vele foto's van meisjes heeft gezien en bij elke foto hing een witte sjerp met hun naam. We wisten niet wat hier de bedoeling van was. Toevallig komen we aan de praat met een koorlid, die vanmiddag hier t.g.v. het schuttersfeest moet zingen in de kerk. Hij vertelde ons dat er 18 mensen uit Haltern am See zijn omgekomen tijdens de vliegramp in de Alpen. De co piloot liet expres het vliegtuig crashen. De lichamen van deze 16 meisjes en hun begeleiders zijn nog maar net terug in hun woonplaats en worden komende week begraven. De schuttersfeesten hebben dit jaar een heel sober karakter gekregen. Wij zijn diep onder de indruk.Na het bezoek aan de kerk en de plaats Haltern gaan we op zoek naar de camping voor de komende nacht. Nadat het vanmorgen toch nog heeft geregend begint het weer inmiddels weer goed op te klaren. We kunnen weer heerlijk kamperen in ons mooie kleine tentje.De camping is snel gevonden en na alle gebruikelijke rituelen gaan we even naar de Edeka voor de nodige boodschappen. Vanavond staat er kip op het menu. Vanavond hebben we de avond afgesloten met een spelletje pesten.

Zondag 14 juni Vandaag staat er weer een nieuwe etappe op het programma. Dit keer is het de bedoeling om door te fietsen naar de stad Hamm. Er staat daar een jeugdherberg met een camping op ons te wachten. Alles is weer snel op de fiets gepakt en nadat we de broodjes hebben gekocht bij de kiosk van de camping gaan we naar het eerstvolgende plaatsje op de route; Flaesheim. We komen een mooie kerk tegen en daar gaan we lekker ontbijten. De kerkgangers lopen naar de kerk, terwijl wij de koffie aan het zetten zijn. Ook in Duitsland loopt het niet meer zo storm richting de kerk. Toch wel een heerlijk zondaggevoel, de koorzang beluisteren tijdens je ontbijt. Na Flaesheim fietsen we over de dijk van de rivier de Lippe naar het kleine plaatsje Ahsen en vandaar de Lippe volgend komen we in de volgende redelijk grote plaats Bork. Onderweg komen we de eerste atoomcentrale tegen. Het is vandaag zondag en daarom zijn de meeste dorpjes en steden uitgestorven, zo lijkt het tenminste. Na Bork fietsen we 15 km verder tot de volgende grote plaats; Werne. Voordat we deze plaats hebben bereikt krijgen we de eerste colletjes van onze fietsvakantie te verwerken. Af en toe redelijk op de pedalen met een maximale stijging van 8%.Wij bezoeken de stad Werne met zijn mooie marktplein. Hier hebben wij ons getrakteerd op een heerlijke ijscoupe. Een rondje van Marja van de gespaarde punten van de Plus. In deze plaats komen het eerste gradierwerk tegen. Het bleek vroeger dat arbeiders in zoutmijnen nogal gezond bleven. Dat werd toegeschreven aan de overmaat aan zoute lucht die zij inademden. Er zijn toen kuuroorden ontstaan die hier gebruik van maken: geneeskrachtig zout wordt gewonnen door water langs de takken van de zwarte doornstruik te laten druppelen. Dit water zou vooral de kuurders met ischias, reuma astma en bronchitis goed doen. We komen deze gradierwerken nog regelmatig tegen op onze route.Nadat we Werne hebben verlaten is het niet meer zover naar ons einddoel Hamm. We blijven de rivier de Lippe volgen.Aangekomen in Hamm gaan we op zoek naar onze jeugdherberg en bij aankomst blijkt dat de beheerder pas om 17.00 uur terug is. Zolang willen wij hier niet op wachten. Trouwens als je ziet wat er allemaal niet mag in deze jeugdherberg, is het beter om iets anders te gaan zoeken. We besluiten om 10 km verder te fietsen naar Uentrop. In deze plaats ligt de grootste Zuid Indiaanse tempel van Europa; de Sri Kamadchi Ampal. De camping vinden we dicht aan de autobaan E34 bij een autohof. Het blijkt een mooie camping te zijn voor een nacht en hier gaan we dan ook kamperen. Achteraf is het natuurlijk jammer dat je de stad Hamm niet goed hebt kunnen bezoeken, maar het scheelt weer voor morgen, want dan is het in ieder geval tien kilometer minder fietsen dan oorspronkelijk gepland. Speciaal voor de vogelaars die dit verslag lezen; de kramsvogel is hier goed te spotten.Voor het avondeten hebben we ons noodrantsoen aangesproken. Het is zondag en alle winkels gesloten, dus vandaar.Op de camping kunnen we gratis gebruiken van een electrasnoertje. Zo kunnen we al onze apparatuur weer opladen voor de komende dagen. Wat een luxe.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade