Na regen komt zonneschijn

28 juni 2015 - Steinbach-Hallenberg, Duitsland

Zaterdag 27 juni

Het is wel even anders dan gisteren. We horen de regen tikken op het afdakje. De voorspelling voor deze dag is dan ook niet zo goed. Het wordt een regenachtige dag en de voorspelling komt helemaal uit. Tijdens het ontbijt zag ik het fototoestel van Marja nog buiten hangen aan een stoel in de regen. Natuurlijk was het foute boel en nu maar hopen dat er nog leven in dit apparaat gaat komen.
We gaan er maar een rommeldag van maken, allerlei kleine klusjes binnen gaan we vandaag doen.
In de middag gaan we even naar het stadje om inkopen te doen voor de avond. We hebben zelfs de glasbak en de container voor oud papier gevonden.
Ondanks dat het bijna de hele dag heeft geregend is de dag ook weer voorbijgevlogen .

Zondag 28 juni

Het beloofd vandaag een mooie zondag te gaan worden. De dag begint met een concert van de plaatselijke muziekvereniging onder de Linde. Vandaag zijn er vier muzikanten, terwijl er ook wel eens twaalf mensen deelnemen. Bij navraag spelen ze gewoon voor de lol en het is al een lange traditie. De enige toeschouwers op deze vroege ochtend zijn wij. In heel veel plaatsjes is het vandaag feest en inmiddels weten we waarom dit zo is. Het is de laatste zondag, voordat de vakanties beginnen en als je midden in deze vakanties feesten gaat organiseren is er niemand in het dorp die kan helpen met het organiseren van dit soort feesten. De grootste organisator van deze feesten is de plaatselijke Feuerwehr. In elk dorp of stad is zo'n Feuerwehr aanwezig en is daarmee de grootste vereniging met de meeste mensen. Iedereen bakt kuchen of iets anders lekkers en dat wordt dan weer verkocht. De echte Thuringer Bratwurst mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Na het ontbijt pakken we onze fietsen en gaan naar beneden, naar het plaatsje Herges-Hallenberg. Ook hier is een feest georganiseerd en er moeten Trabantjes en Wartburgers te zien zijn. Er zijn al wel veel mensen op de been, maar geen Trabantje te zien. Misschien is dat vanmiddag pas.
Op de fiets weer terug naar ons huis en dat is weer best klimmen. In enkele folders hebben we gelezen dat er ook een Bergseefest georganiseerd is in Floh-Selingerthal en ook daar willen wij iets van meemaken.
We gaan met de auto en het is lang niet gemakkelijk om dit Bergseefest te vinden. Via een Forstweg komen we bij een berghut en natuurlijk gaan wij vragen waar het grote feest zou moeten zijn. De man wijst ons de weg en is verbaasd dat wij hier zijn gekomen met onze auto. Het schijnt dat er een veel gemakkelijker weg moet zijn, maar dat zien we pas later. De man van de berghut zegt dat wij beter hier onze auto kunnen laten staan, want de parkeerplaats van het feest is al helemaal vol. Via een bospad komen wij ook bij het feest en inderdaad, de hele parkeerplaats staat bommetjevol.
De locatie waar dit Bergseefest is georganiseerd is geweldig. In een soort van krater met steile rotswanden en daarin een meertje vindt het feest plaats. Een grote muziektent, een bierstube en een plek waar de Thuringer braadworst wordt geroosterd, maakt alles compleet.
Rond de klok van half vier wordt er begonnen met een wedstrijd boomzagen en houthakken. Een groep kerels uit Floh Selingerthal neemt het op tegen een groep mannen uit een naburig dorp Tambach. Mooi om zo'n feest mee te maken.
Wij lopen weer terug naar onze auto bij de berghut en gaan nu wel via de normale asfaltweg terug naar Floh en daarna weer terug naar Steinbach.
Een mooie zondag zit er al bijna weer op. De avond brengen we weer door bij de kachel, want het is nog steeds koud in de avond.