Rondrit door het Thuringerwald

30 juni 2015 - Steinbach-Hallenberg, Duitsland

Dinsdag 30 juni

Heerlijk buiten ontbijten met een Duits broodje, plakje kaas en een eitje. Wat is vakantie toch heerlijk.
Vandaag gaan we een tochtje maken door het Thuringer Land. We gaan via Unterschonau en Oberschonau naar Oberhof, langs de springschans. Drie weken geleden waren ze bezig met het opknappen van deze schans en de werkzaamheden vorderen gestaag.
In Oberhof eten we op een terrasje een heerlijk ijsje. Rondlopend door Oberhof komen we langs een bouwplaats. Hier liggen veel leistenen, ze hebben de vorm van onderzetters. Een goedkoper souvenir kun je niet vinden. Vanaf Oberhof is Marja de navigator in de auto. Via mooie plaatsjes als Grafenroda, Frankenhain, Crawinkel rijden we door een mooi gebied naar Luisenthal. Net voorbij deze plaats vinden we de weg naar de Ohratalsperre. Hier de auto geparkeerd en de laatste paar 100 meter te voet verder naar dit meer. Hierna rijden we via een mooie weg naar Tambach-Dietharz. Ook in deze plaats ligt een talsperre en wel de Schmalwassertalsperre. Wij moeten ongeveer anderhalve kilometer lopen om te kunnen genieten van een mooi uitzichtpunt en dat is ook zo. Het was de beloning van het klimmen waard. Teruglopend naar onze auto plukken we nog even een paar heerlijke wilde aardbeitjes. Er is hier ook een bron waar je water uit kunt tappen en eerlijk gezegd smaakt dit water nog beter dan het normale kraanwater.
Onze bidon dan ook gevuld met dit heerlijke koele bronwater. Inmiddels was het al bijna zes uur geworden en we zetten onze navigator "garmin" op "Jopy Duitsland" en probleemloos komen we weer terug in Steinbach-Hallenberg.
Hoe gek het ook klinkt, maar in de avond wordt het nog steeds fris. Zo fris zelfs dat je de hele avond zonder een kampvuur niet buiten kunt zitten.