Bezoek aan Erfurt

25 juni 2015 - Erfurt, Duitsland

Donderdag 25 juni

Na weer een heerlijke nacht te hebben geslapen werden we rond de klok van achten wakker met een heerlijk zonnetje. Het belooft een mooie dag te gaan worden. Bij de Aldi hebben we vanmorgen de broodjes gehaald en na het ontbijt in het zonnetje gaan we naar Erfurt. De grootste stad van de Freistaat Thuringen. Het is een tocht van 85 kilometer en binnen het uur parkeren wij onze auto in de parkeergarage van het Theater te Erfurt. We beginnen eerst de vesting Erfurt te onderzoeken en komen bij de citadel Petersberg. Dikke muren boden vroeger in voorgaande eeuwen bescherming. Het hele complex is grondig gerestaureerd. Binnen de citadel bevond zich vroeger het Benedictijner klooster St. Peter en Paul. Dit klooster bepaalde vroeger het stadsgezicht van Erfurt, totdat Pruisische beschietingen in de tijd van Napoleon deze gebouwen zwaar beschadigden met hun beschietingen. Het klooster is nooit meer opgebouwd, alleen een deel van de kerk is nog bewaard gebleven. We lopen vanaf de citadel naar de Domplatz en in het VVV kantoor kopen we een stadsrondleiding en gaan deze lopen. Allerlei andere bezienswaardigheden lopen we langs op de route en krijgen een beeld van deze mooie stad. Het staat op ons lijstje om een keer te bezoeken met onze busreizen. Terug op de Domplatz komen we een toeristisch trammetje tegen en wij gaan ons via deze tram nog een keer langs de belangrijkste bezienswaardigheden rondleiden. Hierna zoeken wij onze auto weer op in de parkeergarage. Marja brengt ons weer terug naar Steinbach-Hallenberg en bij terugkomst hier gaan we bij de Aldi de boodschappen doen. Vanavond gaan we weer heerlijk ons vlees bakken op de barbeque. Het mooie weer is begonnen en daar gaan wij dankbaar van profiteren.