Een frisse dag

16 juni 2015 - Warburg, Duitsland

We zijn alweer vroeg op en alles inpakken gaat steeds geroutineerder. Rond negen uur zitten we weer op de fiets en de broodjes kopen we in Schloss Neuhaus. In het Schlosspark gaan we heerlijk ontbijten, weliswaar nog niet echt warm, maar dankzij ons gaspotje kunnen we de koffie heerlijk warm drinken.
Hierna fietsen we naar Paderborn, maar helaas de hele binnenstad staat op zijn kop. Alles wordt gerenoveerd. Gelukkig hebben we hier geen rustdag gepland. Al snel verlaten we de stad. De route voert vanaf Paderborn naar Borchen en dan via de Altenaroute een heuvelrug over om het dal van de Diemel te bereiken. Vanuit Borchen gaan we bij de " Kluskapelle" onze lunch gebruiken, kersen met yoghurt. De temperatuur wil deze dag toch maar niet omhoog gaan en blijft steken op zo'n 13 graden. We besluiten om vandaag een warmer onderkomen te gaan zoeken dan onze tent. Ook wel lekker. Na de lunch gaat de tocht verder via Etteln naar Husen. Hier beginnen de werkelijke klimmetjes, wel tien kilometer lang tot maximaal 8%. De route is echter geweldig mooi en het landschap is hier fantastisch.
Via Blankenrode en Scherfede komen dan in de mooie Hanzestad Warburg. Dit is onze overnachtingsplaats en hier gaan we ons hotelletje zoeken, het wordt uiteindelijk een mooi knus pensionnetje. We krijgen een mooie kamer aan de achterkant van het huis en na alles te hebben uitgepakt gaan we Warburg bezoeken. Deze plaats bestaat uit Altstadt en Neustadt en zijn samen bijna 1000 jaar oud. Een groot gedeelte van de stadsmuren en torens zijn bewaard gebleven. De kleine steegjes geven dit stadje een bijzondere middeleeuwse sfeer. Warburg is ook bekend om zijn bronwater en nog lekkerder; een heerlijk biertje. 's Avonds gaan we lekker eten bij de buren van ons pension, een Grieks restaurant. Vandaag zijn we een week onderweg op onze fietstocht en we hebben meer dan 500 kilometer afgelegd. De komende nacht schijnt het zelfs aan de grond te gaan vriezen, dus een verstandige keuze om vandaag niet op een camping te overnachten.