Weer in het zonnetje

17 juni 2015 - Bad Karlshafen, Duitsland

De afgelopen nacht hebben we heerlijk geslapen in ons knusse pensionnetje. De dag begint met een stralende zon en het belooft vandaag lekker warm weer te gaan worden. Na een heerlijk ontbijt met een eitje vertrekken we, na afscheid te hebben genomen van onze hostess, richting Liebenau naar Trendelburg. Na 300 meter bij de Diemel raken we in gesprek met twee mensen uit Warburg, zij zijn fervente Hollandgangers. Trendelburg is een van de weinige middeleeuwse stadjes waarvan het kasteel en de muren nog compleet aanwezig zijn. Na Trendelburg kronkelt de Diemel route verder en er moeten nog enkele heuveltjes van enige tientallen meters worden overwonnen. Bij het kleine plaatsje Deisel komen we een spoorwegtunnel tegen en via deze tunnel omzeilen we een behoorlijke klim van 10% over een lengte van 500 meter. We blijven fietsen op de oude spoorwegroute naar Bad Karlshafen. De spoorweg bestaat niet meer, maar is nu een mooie fietsroute geworden. We komen in Helmarshausen met een mooi uitzicht op de ruïne Krukenburg. In Helmarshausen staat het stadscentrum vol met prachtige vakwerkhuizen. Ook de 1000 jaar oude Benedictijner abdij ligt er mooi bij. Hierna komen we na ongeveer 50 km. fietsen in het schilderachtige plaatsje Bad Karlshafen. Hier gaan we een camping zoeken voor de komende nacht. Bad Karlskafen staat bekend als de witte barokstijl die waakt over haar Hugenoten  verleden. Mensen uit Frankrijk die vanwege hun Protestantse geloof vervolgd werden en in Carlshafen een nieuw vaderland vonden. Deze vluchtelingen brachten hun ambachten mee, zoals b.v. Kousen-, handschoen- en hoedenmaker. Mooi om te zien is dat ook hier zich een gradierwerk bevindt. Tezamen met een Kurhotel. De Hugenotenarts Galland ontdekte hier in 1730 een zoutwaterbron, de eerste bron die voor het winnen van zout werd gebruikt. Het zout werd door het grote gradierwerk geleid waar, door de invloed van zon en wind, het vocht verdampte. In de zoutziederij werd het zout verhit waardoor keukenzout verkregen werd. Dit verhaal is speciaal geschreven voor mensen die hebben gewerkt of nog werken bij de AKZO.
De camping ligt fantastisch gelegen aan de rivier de Weser.
Onze tent hebben we dan ook opgezet langs deze rivier. Naast ons komen mannen te staan die morgen beginnen aan een bootreis van vier dagen over de Weser.
We hebben de Aldi meteen bij ons om de hoek, dus de boodschappen zijn snel gehaald. Vanavond eten we schnitzel met sla. Geweldig lekker.
Het begint nu toch wel een beetje frisser te worden en voor de komende nacht wordt er een beetje regen verwacht. Hopelijk kunnen we morgen weer lekker fietsen, want dan gaan naar een ander schilderachtig plaatsje, Hannoverisch Munden.

1. Jacqueline:
    17 juni 2015
    Mooie verhalen weer! Hier wordt het de komende tijd wat wisselvalliger qua weer, hopelijk blijft het bij jullie goed weer om te fietsen! En ach een keer een hotelletje is ook lekker toch! Veel plezier en succes weer met de rest van de tocht!
  2. Herman:
    17 juni 2015
    Leuk om steeds weer een stuk van jullie route mee te beleven. Hopelijk wordt het voor jullie een beetje warmer om te fietsen. Succes!