Hoog zomer in Nederland

11 juni 2015 - Tolkamer, Nederland

Wat is het toch heerlijk om onder strak blauwe lucht wakker te worden en dan de hele dag te mogen fietsen. Vandaag de tweede etappe naar Millingen aan de Rijn, een tochtje van 65 kilometer. De tent was weer snel op de fiets gepakt. De tocht ging van Ruurlo naar Kasteel Slangenburg en wat een toeval, opnieuw komen we weer mensen tegen uit Almelo. Zij zijn ook bezig met een fietstocht, maar dan door de Achterhoek. Vanaf Slangenburg gaat het verder door het Montferland naar Hoch Elten. Dit is een klein stukje Duitsland in Nederland. Vanaf de Tweede Wereldoorlog tot 1963 heeft dit gebied altijd tot Nederland gehoord en daarna weer teruggegeven aan Duitsland. De klim naar boven is een beste en een goede test voor ons.
Hoch Elten is bekend om zijn bedevaartplaats. Elk jaar komen hier mensen naar toe om te bidden tot de Heilige Machutus. Hij is de beschermheilige voor de verlammingen.De laatste kilometers gaan naar Lobith en Tolkamer en hier in de buurt vinden we een mooie camping aan de jachthaven van Tolkamer.
Nadat we ons tentje weer een prima plekje hebben gegeven en ons daarna heerlijk hebben gedouched, gaan we een kijken in het kleine plaatsje Tolkamer. De Rijn komt bij deze plaats ons land binnen. Vanavond gaan we nog even lekker genieten van onze plek op de camping en dan zal het wel weer op tijd gaan slapen, want morgen wordt het nog warmer en dus beter om dan op tijd te gaan fietsen.