Wir haben es geschafft

21 juni 2015 - Steinbach-Hallenberg, Duitsland

Vandaag begint mijn vaderdag met een geweldig lekker ontbijt in ons pension. Frau Wolf heeft alles uit de kast gehaald om met name voor ons er een geweldig mooi ontbijt van te maken. We ontbijten samen met nog twee andere Nederlandse stellen. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen.
De een gaat helemaal naar Praag, de ander fietst weer terug naar Nederland en wij willen vandaag gaan fietsen naar Steinbach-Hallenberg, onze eindbestemming.
Na het ontbijt nemen we afscheid van iedereen, de Nederlanders, maar zeker van Frau Wolf. We bedanken haar hartelijk voor al het lekkers van de afgelopen morgen.
Het begin van de fietstocht begint een beetje druilerig, maar al snel wordt het droog. Het blijft nog wel steeds te koud. Onderweg komen we zelfs ganzen tegen welke vliegen in een V vorm. Is het de V van vorst of vakantie?
Onze route gaat van Gerstungen naar Widdershausen en onderweg komen we de kalimijnen al spoedig tegen. De afvalbergen lijken onwezenlijk hoog voor mensenwerk. De Monte Kali is 200 meter hoog. De komende week willen we nog een keer een bezoek brengen aan het museum in Merkers-Kieselbach, welke gaat over de kalizoutwinning in deze omgeving.
Na Widdershausen gaat het naar Unterrohn. We komen nog meer kalibergen tegen. Ze noemen het hier het land van de Witte Bergen. We fietsen door Philipsthal en hier is een feest georganiseerd door de plaatselijke Feuerwehr. Daarna doorfietsen naar het stadje Vacha via de stenen brug over de Werra, welke symbool staat voor de Duitse eenheid.
Via Unterrohn gaat het naar Breitungen. Een mooie fietsroute door een bos en vanaf het plaatsje Immelborn komen we de ooievaar weer tegen. Sinds 1936 broedt de beschermde ooievaar midden in deze stad. Na Breitungen is het niet meer zover naar onze eindbestemming, wat betreft onze fietstocht: Wernshausen. In deze plaats zoeken we de Bahnhof op, want we gaan het laatste stukje naar Steinbach-Hallenberg met de trein. Via Schmalkalden bereiken we dit mooie plaatsje. De temperatuur is inmiddels gedaald naar 9 graden ,maar we blijven fietsen in onze korte fietsbroek.
De weg naar de vakantiewoning van Marja' s zus is snel gevonden. We fietsen de berg op en voordat we over zijn komen we een schaapskudde tegen, welke net voorbij het huis loopt. Het was net of dit zo geregeld was en Marja belt meteen met haar zus om haar te bedanken voor zo'n ontvangst.
Aangekomen in ons nieuwe onderkomen gaan we ons installeren voor de komende twee weken vakantie, hier in Steinbach-Hallenberg.
Wij hebben een geweldige fietstocht achter de rug en kunnen terugkijken op weer een mooie prestatie. Wij zijn trots op ons zelf.

1. Herman:
    22 juni 2015
    Marja en Bert,
    Knappe prestatie onder herfst omstandigheden.
    Nu hopelijk genieten met zomerse temperaturen.

Groet,
    Herman
  2. Jacqueline:
    22 juni 2015
    Mooie verhalen weer! Wat grappig dat jullie toch iedere keer weer zoveel fietsende nederlanders tegen komen. Nu lekker genieten van rust en van de auto :-D. Veel plezier daar!